Sähköpotkulaudat eli skuutit ovat olleet osa helsinkiläistä liikennevälineistöä muutaman vuoden ajan. Vaikka olen jo tottunut melko hyvin väistelemään noita hiljaisia pikaliippareita, edelleen tulee viikoittain läheltä piti -tilanteita.
Liikenneturvan viime vuonna teettämän kyselyn mukaan neljännes vastaajista oli joutunut sähköpotkulaudoista aiheutuneeseen vaaratilanteeseen. Mitä jos ihan kylkeä hipaisten tapahtuneessa ohittamisessa olisin minä tai potkulaudan kuljettaja horjahtanut? Törmäys nelinkertaisella vauhdilla liikkuvan ison skuuttimiehen kanssa on jo ajatuksena pelottava.
Ymmärrän oikein hyvin, miksi skuutit ovat saavuttaneet niin nopeasti suosiota. Päästöttömänä liikennevälineenä sitä pidetään polkupyörän ohella ekologisena vaihtoehtona autolle. Kaupunkialueella, tasaisella alustalla se onkin nopea tapa siirtyä paikasta toiseen ja varmasti mielekäs vaihtoehto niille, jotka eivät halua tuhlata aikaansa kävelyyn. Ja niille jotka haluavat kokea vauhdin hurmaa ja vaaran tunnetta, skuutti on siihen oikein hyvä väline.
Vaara on nimittäin aidosti läsnä skuuttailijoiden elämässä. Sähköpotkulaudalla sattuneiden haavereiden paikkaukset ovat yleistyneet vauhdilla Helsingin sairaaloissa. Vammat ovat usein samantyyppisiä kuin polkupyöräilijöillä. Suurin osa sähköpotkulautaonnettomuuksista on yläraajavammoja, kuten solisluun ja ranteen vammoja, kasvovammoja ja alaraajavammoja. Polkupyöräilijöitä päätyy leikkaussaliin kuitenkin enemmän muun muassa siksi, että pyöräilijöitä on enemmän ja vauhti on heillä kovempi.
Lääkärit peräänkuuluttavat skuuttailijoille lisää harkintakykyä. Liian usein onnettomuudet ovat sattuneet päihtymistilassa ja ilman kypärää. Usein myös onnettomuutta on edeltänyt vähäinen harjoittelu uudella liikkumisvälineellä. Vuokralautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25km/h. Skuutti on tarkoitettu yhdelle käyttäjälle, mutta varsin usein näkee, että kaveri on kyydissä – hänkin ilman kypärää. Äkkipysähdyksessä ilman tarpeellisia suojia jälki on rumaa.
Oma lukunsa on vuokraskuuttien lojumaan jättäminen sinne, minne matkan teko on sattunut loppumaan. Helsingissä kerääminen toimii, mutta viiveellä. Yleisen viihtyvyyden kannalta onkin käyttäjän vastuulla, ettei lautaa jätetä muita liikkujia haittaaviin paikkoihin.
Sähköpotkulaudat tekevät vauhdilla tuloaan myös Ouluun. Kun Helsingissä on opeteltu kantapään kautta uuden liikennevälineen käyttöä, toivottavasti asia osataan lähitulevaisuudessa paremmin Oulussa.
Potkulautailijoita koskevat pyöräilijöiden säännöt. Tämän ohjeistuksen sisäistäminen helpottaa merkittävästi uuden liikennevälineen sujahtamista osaksi sujuvaa liikennekulttuuria.
Julkaistu Forum24 7.7.2021